آشنایی با موزه ملی چک؛ از موزه های گرانبهای دنیا

به گزارش بانیما، در حال حاضر این موزه در میدان ونسلانس پراگ قرار گرفته است و آثار و اشیای گرانبهای زیادی در این موزه نگهداری می شوند.

آشنایی با موزه ملی چک؛ از موزه های گرانبهای دنیا

با اینکه جمهوری چک دارای موزه های متعددی در زمینه تاریخ و فناوری است، اما موزه ملی به عنوان مقصدی جذاب در میان علاقه مندان قرار گرفته است، یعنی اگر به دنبال کشف بهترین ها در شهر پراگ هستید، بازدید از موزه ملی را از دست ندهید.

موزه ملی چک شامل 14 میلیون اشیا به عنوان بزرگ ترین موزه شناخته می شود.

بخش های این موزه باعث جذب گردشگران از سراسر دنیا می شوند تا با خرید بلیط هواپیما سفری خاطره انگیز به جمهوری چک داشته باشند.

چرا باید از موزه ملی چک بازدید کنیم؟

موزه ملی چک قدیمی ترین موزه در کشور چک به حساب می آید.

موزه ملی چک میزبان مجموعه های بی نظیری از تاریخی کشور چک است.

بازدید از قسمت های مشهور موزه ملی چک با عنوان بخش مردم شناسی و کلکسیون سکه شناسی یکی از تجربه های خاص محسوب می شود.

موزه ملی چک محلی برای نگهداری مجموعه های مهم در زمینه کانی شناسی، جانورشناسی، انسان شناسی، باستان شناسی، موسیقی و هنر است.

تاریخچه موزه ملی چک

جمهوری چک همواره در طول تاریخ دچار فراز و نشیب های زیادی شده است و یکی از مقصدهای معروف گردشگری به شمار می رود، همچنین طبیعت زیبای این کشور علاوه بر جاذبه های گردشگری و دیدنی باعث جذب گردشگران زیادی می شود. یکی از شهرهای مشهور و پایتخت جمهوری چک، پراگ نام دارد که شامل موزه های زیادی است؛ موزه ملی چک یکی از مشهورترین موزه ها در اوایل دهه 1800 میلادی در کاخ استمبرگ تاسیس شده است، اما بعدها به دلیل گسترش و اضافه شدن اشیا در سال 1891 به مکان فعلی خود منتقل شد، امروزه گفته می شود حدودا 14 میلیون شی در قسمت های مختلف این موزه نگهداری می شود.

معماری موزه ملی چک

همانطور که اشاره شد، موزه ملی چک در ابتدا در انتهای فوقانی میدان Wenceslas واقع شده بود ولی بعدها توسط معمار برجسته به نام جوزف شولتز ساختمان فعلی ساخته شد. قبل از ساخت این موزه، چندین کاخ در این مکان وجود داشتند که در طول جنگ دنیای دوم مورد حمله قرار گرفتند و نمای بیرونی موزه پر از آثار گلوله شده بود، حتی مجسمه های سنگی و برج های باریک در نمای این ساختمان آسیب دیده بودند، هنوز هم با انجام بازسازی های لازم در برخی از قسمت ها آثار گلوله ها قابل مشاهده است. ساختمان موزه ملی چک باری دیگر در هنگام ساخت مترو در پراگ در بین سال های 1972 تا 1978 آسیب دید ولی بازسازی رسمی این موزه در بین سال های 2011 تا 2018 انجام گرفت و در حین بازسازی حدودا 7 میلیون از اشیای این موزه به جایی دیگر انتقال داده شدند که می توان بزرگترین انتقال در طول تاریخ نامید. در نهایت، در سال 2018 بازدید از Národní museum Prague برای همگان آزاد شد.

بخش های موزه ملی چک

موزه ملی چک از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از قسمت ها در مورد موضوعات مختلفی هستند. اما در حالت کلی، موزه ملی چک شامل سه زیر مجموعه است؛ موزه تاریخ، موزه طبیعت و موزه کتابخانه که هر کدام از این ها نیز شامل زیرمجموعه های دیگری هستند. بخش تاریخ شناسی در موزه ملی چک شامل 6 بخش است؛ مانند تاریخ باستان و معاصر چک، قوم شناسی، سکه شناسی و موزه آرشیو و اسناد ملی و بخش تئاتر. در این بخش می توانید مجموعه های قرون وسطایی مانند جواهرات، تابلوهای نقاشی، مجسمه های چوبی و اسلحه های مربوط به قرن 15 را تماشا کنید.

بخش تاریخ باستان و معاصر شامل مجموعه ای از آثار باستانی بسیار غنی است که در آن مستندات هنر و صنایع دستی یونان و روم مورد استفاده قرار می گیرد. ارزشمندترین اشیای این بخش بشقاب نقاشی شده نیکوست، یک بطری شیشه ای از بندر پوتولو، و یک نقره طلای نقره ای طلا مربوط به زمان نوسنگی تا قرن 10 قبل از میلاد هستند. بخش تاریخ قدیم نیز شامل اشیای زیادی است که پیشرفت دولت چک را از فرهنگ اسلاو یونی قرن دهم تا جمهوری مستقل چکسلواکی در 1918 نشان می دهد.

در بخش قوم نگاری نیز انواع مطالب و داده های واقعی در مورد تاریخ و فرهنگ مردم چکسلواکی و سایر ملل اروپا از اواخر قرن 17 تا امروز به نمایش درآمده است. بخش مسکوکات از قدیمی ترین بخش های موزه است و مجموعه کاملی از سکه های جمهوری چک، سکه های خارجی مانند سکه های باستانی کلاسیک نمایش داده می شود. بخش تئاتر موزه ملی چک بخشی از کتابخانه ملی موزه است و حاوی نمایشگاه های گسترده ای در مورد تاریخ تئاتر چکسلواکی، طراحی های لباس، موسیقی، یادگاری ها و تئاتر عروسکی چک است.

بخش موزه طبیعت خود به 8 قسمت باستان شناسی، کانی شناسی، زیست شناسی، میکروب شناسی، حشره شناسی، گیاه شناسی، انسان شناسی و آزمایشگاه های علمی تقسیم شده است و شامل نمونه های ارزشمندی است، به عنوان مثال فقط در بخش حشره شناسی حدودا 5 میلیون نمونه قابل مشاهده است.

همچنین موزه ملی چک شامل نادرترین نمودارها و نسخه های خطی در تاریخ چک است که مربوط به قرن یازدهم تا بیستم می شوند؛ حتی برای حفاظت از نمونه های باستانی به نمونه دیجیتالی تبدیل کرده اند. در این موزه می توانید منابع مکتوب شخصیت های معروف تاریخ چک، مجموعه های مهر و موم های شده ارزشمندی را تماشا کنید که در حدود 3000 قطعه هستند.

از اشیای گرانبهای موزه ملی چک می تان به حلقه نقره ای یک دوک از قرن دوازدهم، کاشی های سنگ فرش شده و سنگ فرش های گوتیک و رنسانس، گلدوزی های گرانبهای روزنبرگ، مجموعه شیشه ای بوهم از قرن 18 و 19، مجموعه ای از پرتره ها و نقاشی های مینیاتوری اشاره کرد.

نحوه دسترسی به موزه ملی چک

همانگونه که اشاره شد، موزه ملی چک در میدن ونسلانس واقع شده است و برای دسترسی به این میدان می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی شهر استفاده کنید، می توانید خطوط A، B و C مترو یا خطوط 120، 123، 135، 175 و 176 اتوبوس استفاده کنید، اما اگر می خواهید با تراموا سفر کنید باید از خط 11 استفاده کنید، همه این وسایل نقلیه ذکر شده در میدان ونسلانس ایستگاه دارند.

ساعت و هزینه بازدید از موزه ملی چک

برای بازدید از موزه ملی چک می توانید همه روزه از ساعت 10 صبح تا 6 عصر مراجعه کنید. همچنین برای بازدید از این موزه باید بلیط ورودی تهیه کنید. توجه داشته باشید که دوشنبه اول هرماه موزه ملی چک رایگان است و همچنین سه شنبه اول هر ماه نیز بسته است.

جاذبه های دیدنی نزدیک به موزه ملی چک

پل چارلز: 3.7 کیلومتر

تالار شهر قدیمی: 3.7 کیلومتر

کتابخانه استراهو: 4 کیلومتر

کلیسای سنت ویتوس: 5.5 کیلومتر

قلعه پراگ: 6.4 کیلومتر

ساختمان لورتو: 7 کیلومتر

رستوران های نزدیک به موزه ملی چک

رستوران لویتت: 600 متر

رستوران آلکرون: 850 متر

رستوران لا روتوندو: 900 متر

رستوران استرلا: 1.3 کیلومتر

رستوران اوریگامی: 1.8 کیلومتر

هتل های نزدیک به موزه ملی چک

هتل بوتیک سون دیز: 250 متر

هتل آماریلیس: 650 متر

هتل رادیسون بلو: 700 متر

هتل قصر دمینکا: 900 متر

هتل گرندیوم: 1.4 کیلومتر

هتل کلاریون: 1.4 کیلومتر

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: گردشبان
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 12437

به "آشنایی با موزه ملی چک؛ از موزه های گرانبهای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با موزه ملی چک؛ از موزه های گرانبهای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید