آیا ترامپ می تواند حکومت نظامی برقرار کند؟ ، رئیس جمهور آمریکا به دنبال خداحافظی ماندگار از کاخ سفید

به گزارش بانیما، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترامپ با ساز و کاری در سال 2016 در انتخابات پیروز شد و با همین ساز و کار در انتخابات 2020 بازنده شد و اینکه عنوان نموده به دنبال این است که ...

آیا ترامپ می تواند حکومت نظامی برقرار کند؟ ، رئیس جمهور آمریکا به دنبال خداحافظی ماندگار از کاخ سفید

مرتضی مکی کارشناس مسائل بین الملل در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران در مورد ادعای شبکه CNN مبنی براینکه ترامپ در جلسه ای با تعدادی از مشاوران و متحدان خود مسئله اعلام حکومت نظامی برای تغییر نتیجه انتخابات را به بحث گذاشته است و اینکه تا چه میزان براساس قانون ایالات متحده تا چه میزان یک رئیس جمهور قادر است از انتقال قدرت به رئیس جمهوری بعدی امتناع کند گفت: ساز و کار انتخابات در امریکا خاص و ویژه است , اساسا اینگونه نیست که یک رئیس جمهور از همه اختیارات ویژه برخوردار باشد که نتوان آن ها را مهار کرد.

وی ادامه داد: ترامپ با ساز و کاری در سال 2016 در انتخابات پیروز شد و با همین ساز و کار در انتخابات 2020 مغلوب شد و اینکه عنوان نموده به دنبال این است که از حکومت نظامی برای جلوگیری از انتقال قدرت به بایدن استفاده کند و مانع این فرایند قانونی شود در حقیقت بیشتر یک جنجال تبلیغاتی است تا ابزار ریاست جمهوری.

مکی با تاکید براینکه بعید می رسد او قادر به انجام چنین کاری باشد گفت: درست است او فرمانده کل قوا در ایالات متحده است، اما این طور نیست بتواند همه نهاد های اطلاعاتی و امنیتی در امریکا را دور بزند و ایالات متحده را با یک چالش جدی در انتقال قدرت روبرو کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا چنین اتفاقی در تاریخ ایالات متحده مسبوق به سابقه بوده است گفت: در یکی دو مورد روسای جمهور ایالات متحده حاضر به شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور بعدی خود نبودند این مورد به اواسط قرن 19 برمی شود.

وی ادامه داد: اساسا ترامپ به دنبال خلق اتفاقات خاص و منحصر به فرد است و به نظر می رسد این بار هم می خواهد خداحافظی خود از کاخ سفید را به یاد ماندنی و ماندگار کند البته اعلام حکومت نظامی در امریکا کار ساده ای نیست، چون این کشور 50 ایالت دارد که این ایالت ها هر کدام فرماندارانی دارند که این فرمانداران از اختیارات خاصی برخوردارند و پلیس و نهاد های امنیتی ایالت ها تحت کنترل فرماندهان کل هستند.

مکی اضافه کرد: برهمین اساس در مواردی اگر فرمانداری قادر نباشد امنیت ایالت ها را تامین کند از پلیس FBA یاری می گیرد و این طور نیست که رئیس جمهور هر چه را که تصور کند قادر به انجام آن باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل توضیح داد: ترامپ در مدت 4 ساله ریاست جمهوری خود در موارد متعددی تصمیم به اتخاذ قوانینی گرفت که با قانون اساسی و قوانین امریکا مغایر بود و دادگاه های ایالتی در فدرال به سادگی آن قوانین خلق شده توسط ترامپ را رد کردند.

وی در سرانجام خاطر نشان کرد: با این حساب رئیس جمهوری که تا این حد در محصوریت و محدودیت قرار گرفته است بعید به نظرمی رسد که بتواند به سادگی شرایط و جو ایالت متحده را به سمت امنیتی شدن سوق دهد.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 13706

به "آیا ترامپ می تواند حکومت نظامی برقرار کند؟ ، رئیس جمهور آمریکا به دنبال خداحافظی ماندگار از کاخ سفید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ترامپ می تواند حکومت نظامی برقرار کند؟ ، رئیس جمهور آمریکا به دنبال خداحافظی ماندگار از کاخ سفید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید