اردوغان در آستانه واژگونی!

به گزارش بانیما، نظرسنجی های مختلف نشان می دهد صندلی حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان به کمترین حد خود از زمان به قدرت رسیدن در ترکیه رسیده است؛ یعنی به رقمی حدود 30 درصد. این به آن معناست که ائتلاف این حزب با حزب حرکت ملی نمی تواند موجب تضمین 50 درصدی آرای اردوغان گردد که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری احتیاج است.

اردوغان در آستانه واژگونی!

به گزار خبرنگاران، لیر ترکیه با یک کاهش قابل توجه روبرو شده است، به طوری که در امسال بیش از 30 درصد در برابر دلار کاهش یافته است و ذخایر ارزی خارجی ترکیه هم به شدت رو به کاهش است. از سویی با تورمی دورقمی، این کشور با بحران تراز پرداخت ها روبرو است و این چیزی است که شرکت سرمایه گذاری مودیز خاطرنشان کرد.

این بحران در حالی است که اردوغان یک متحد قدرتمند را از دست می دهد. آن متحد کسی نیست جز دونالد ترامپ که چند روزی به سرانجام حضورش در کاخ سفید نمانده است. ترکیه به دلیل خرید سیستم های دفاع موشکی روسیه مورد تحریم آمریکا نهاده شد و از سوی اتحادیه اروپا هم به دلیل حفاری گازی در آب های مدیترانه که مورد ادعای قبرس هم هست، تحریم شد. ترامپ تا ماه جاری در برابر تحریم ترکیه مقاومت نموده بود، اما در نهایت این تحریم به اجرا درآمد.

اردوغان به دنبال بازگرداندن شکوه دوران عثمانی است

مهدی مطهرنیا کارشناس روابط بین الملل درگفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اردوغان سعی می نماید، در صحنه سیاست داخلی ترکیه و مسائل منطقه ای و بین المللی از خود یک سلیمان با شکوه، سطان عثمانی در قرن 21 بسازد، گفت: اردوغان در چارچوب فرآیند های اسلام گرایانه ناسیونالیستی ترکیه در دهه های اخیر رشد کرد و توانست در راس هرم قدرت در ترکیه قرار بگیرد، این در حالی است که او بعد از قرار دریافت در پست ریاست جمهوری ترکیه با بسیاری از یاران نزدیک خود از جمله احمد داود اوغلو نخست وزیر اسبق ترکیه و همچنین ریاست پیشین حزب عدالت و توسعه دچار اختلاف شد.

وی اضافه نمود: بسیاری از منتقدان و مخالفان اردوغان معتقدند که او در حالی که مردم ترکیه را به مقاومت برای بهبود شرایط دعوت می نماید، مردم این کشور تجربه های بدتر از این از جمله در زمان جنگ جهانی دوم و همچنین قحطی عظیم را دارند، اما آنچه باعث شده که مردم ترکیه امروز از اردوغان و دولت او ناراضی باشند، این است که با عدم صداقت و همچنین تمامیت خواهی او مشکل دارند و به نوعی معتقدند اردوغان در حال از دست دادن مشروعیت خود در نزد است.

مطهرنیا گفت: منتقدان اردوغان می گویند، در حالی که او مردم را به صبر و بردباری دعوت می نماید و از آن ها می خواهد شرایط موجود را تحمل نمایند، او و خانواده اش هر روز در حال ثروت و زر اندوزی هستند و می خواهند هر روز به سلطه خانوادگی خود در ترکیه بیافزایند، این در حالی است که برکناری رئیس بانک مرکزی ترکیه توسط اردوغان و به تبع آن استعفای داماد او که وزیر اقتصاد و دارایی بود، بازتاب های بسیار داشت، دو تفسیر در این مورد وجود داشت، اول اینکه اردوغان وارد یک بحران جدی شده که حتی این بحران به خانواده او سرایت نموده و باعث اختلاف او و دامادش شده است.

این استاد دانشگاه اعلام کرد: در خصوص دوم هم اردوغان میخواهد، با ترتیب دادن بعضی تغییرات ولو صوری و تاکتیکی نشان دهد که در حال تغییر در بعضی از رویکرد های خود است و به زودی می تواند اوضاع ترکیه را از لحاظ مالی تغییر دهد، تمامی این مسائل نشان دهنده نوعی بحران ناکارآمدی در دولت اردوغان است، اما او سعی می نماید که چه در داخل و چه در خارج عصر زرین عثمانی را برای ترکیه احیا کند و تمامی کوشش خود را در این زمینه طی سال های اخیر به کار گرفته است.

خودمحوری و تمامیت خواهی اردوغان مردم ترکیه را عاصی نموده است

وی افزود: مخالفان اردوغان می گویند که مردم از عدم صداقت او به ستوه آمده اند و او با خود محوری و تمامیت خواهی در عرصه سیاسی و مالی ترکیه را به این روز انداخته است، به بیان دیگر مردم ترکیه شاید بتوانند، اوضاع وخیم مالی این کشور را تحمل نمایند، اما خیلی سخت به نظر می رسد، با اقداماتی که شخص اردوغان در حال اجرا است، بتواند برای دوره بعدی همچنان در قدرت باقی بماند.

مطهرنیا با تاکید بر اینکه با روی کار آمدن بایدن به طور قطع عرصه بر اردوغان تنگ تر خواهد شد، ادامه داد: با توجه به اینکه بایدن یک همگرایی جهانی ایجاد خواهد نمود، به طور قطع سختگیری هایی بیشتری را نسبت به ترکیه و اردوغان اعمال می نماید، بایدن بر خلاف ترامپ نرم سخن می گوید، اما سخت عمل خواهد نمود، این خصلت دموکرات ها است، درست برعکس ترامپ که هرچند سخت و شدید حرف می زد، اما اعمالی که او انجام می داد، به هیچ عنوان سخت نبود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل یادآور شد: اردوغان در عرصه قدرت بسیار شبیه پوتین است، در عین این که بسیار تمامیت خواه و دیکتاتورگونه عمل می نماید، اما در مقابل در سیاست ورزی بسیار عمل گرا است، در حالی که ما رئالیسم پوتین را به خصوص در قبال بحران سوریه شاهد بودیم، اردوغان نیر در نحوه روبروه با عربستان و امارات این رئالیسم را به خوبی نشان داد و در حال چرخش به سوی آن ها و بهبود روابط است.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: فرارو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 13764

به "اردوغان در آستانه واژگونی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان در آستانه واژگونی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید