استفاده از فناوری تشخیص سرطان برای مقابله با کرونا

به گزارش بانیما، همزمان با بودجه 3 میلیون دلاری دولت استرالیا، پژوهشگران این کشور در کوشش به منظور انطباق دادن یک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده برای آموزش متخصصان بالینی برای تشخیص سرطان پستان هستند تا از آن برای تشخیص و درمان کرونا استفاده نمایند.

استفاده از فناوری تشخیص سرطان برای مقابله با کرونا

به گزارش پایگاه خبری روزنامه استرالین ، پاتریک برنان متخصص تصویربرداری تشخیصی دانشگاه سیدنی و مدیر اجرایی شرکت استارت آپ دیتکت اد ایکس (DetectED-X) در هشت سال گذشته مشغول توسعه این فناوری بوده است.

پروفسور برنان از حدود پنج هفته پیش کار انطباق این فناوری برای ویروس کرونا را شروع کرد که این کوشش ها منجر به ایجاد ماژول (module) آموزشی آنلاین موسوم به CovED برای تلفیق و تطبیق موارد مثبت کرونا تشخیصی به وسیله سی تی اسکن شده است. وی گفت این ابزار به تقویت توانایی برای تشخیص شدت و پیشروی بیماری کرونا یاری می نماید.

گریگ هانتوزیر بهداشت فدرال استرالیا نیز امروز دوشنبه یک بسته 3 میلیون دلاری برای حمایت از تحقیقات مربوط به تشخیص و درمان کرونا اظهار داشت. دانشگاه سیدنی یک میلیون دلار از این بودجه را برای پروژه کاربرد سی تی اسکن برای یاری به تشخیص بیماران کرونایی دریافت خواهد نمود. دو میلیون دلار دیگر نیز به پروژه های تحت رهبری موسسه دوئرتی برای تشخیص زودهنگام اختصاص می یابد.

وزیر بهداشت استرالیا گفت: طرح CovED در بر گیرنده استفاده از هوش مصنوعی برای حمایت از کادر درمانی خط مقدم و استفاده از سی تی اسکن برای تشخیص سریع و دقیق تر میزان شدت کرونا در بیماران دچار مشکل تنفسی است.

برنان اظهار داشت: این ماژول آموزشی از متخصصان بالینی می خواهد موارد سی تی اسکنی را که قبلا توسط کارشناسان ارزیابی شده را مورد ارزیابی قرار دهند. فناوری هوش مصنوعی اشتباهات کاربران را در می یابد و ماژول های آموزشی بیشتری برای کاهش اشتباهات قبلی افراد می سازد.

در مدت 10 روز از زمان راه اندازی رایگان و آنلاین CovED، متخصصان بالینی در سرتاسر استرالیا و 77 کشور دنیا به آن دسترسی یافته اند.

** فاصله چند هفته محققان استرالیا تا آزمایش بالینی داروی کاهش تاثیر کرونا

روزنامه انگلیسی گاردین نیز گزارش داد که محققان استرالیایی چند هفته تا نهایی کردن آزمایش های کلینیکی (بالینی) داروهایی برای کاهش تاثیرات مرگبار ویروس کرونا به وسیله تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری فاصله دارند.

این پروژه ها موید این مطلب هستند که تا فراوری واکسن کووید-19 چندین ماه یا حتی سال ها زمان باقی است. در حالی که کوشش ها و تحقیقات برای فراوری واکسن کرونا در جریان است، تاکید بیشتری اکنون روی تقویت تشخیص و درمان است تا جان انسان های بیشتری نجات پیدا کند. همچنین آزمایش هایی برای ارزیابی اعتبار نظریه مصونیت توده ای انجام خواهد شد که طبق آن مقاومت افراد در برابر ویروس گسترش خواهد یافت.

میزان ابتلای افراد به کرونا در استرالیا در هفته گذشته تا حد زیادی کاهش یافته است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت استرالیا در روز شنبه، 86 مورد جدید ابتلا ثبت شد و شمار کل مبتلایان به 6 هزار و 238 تن رسید و 56 تن نیز تا کنون جان باخته اند. پل کلی معاون اداره بهداشت استرالیا روز آدینه گفت که این کشور در آستانه از میان برداشتن این ویروس قرار گرفته است. وی اضافه نمود: هنوز معلوم نیست که این کار چند هفته یا چند ماه به طول خواهد انجامید. گلادیس برجیکلیان نخست وزیر ایالت نیو ساوت ولز استرالیا نیز روز شنبه هشدار داد که با وجود کاهش شمار مبتلایان به کرونا در استرالیا، این کشور هنوز در خطر است.

** هوش مصنوعی ابزار تشخیص یا کاسبی ؟!

پایگاه خبری نکست وب در همین ارتباط گزارش داد که تاثیرات مخرب ویروس کرونا در ریه بعضی بیماران موجب شده است تعدادی از شرکت های فناوری سامانه های هوش مصنوعی برای تشخیص نشانه های عفونت کرونایی در ریه ایجاد نمایند. منطق پشت این قضیه این است که هوش مصنوعی می تواند با دریافت جزئیات عکس های با کیفیت بالا از آن برای تشخیص ویروس کرونا در تصاویر رادیولوژی (اشعه ایکس) و سی تی اسکن استفاده کند.

یکی از شرکت های مدعی در این زمینه شرکت فناوری چینی علی بابا است که می گوید سامانه هوش مصنوعی این شرکت می تواند با دقت 96 درصدی ویروس کرونا را از التهاب ریه ویروسی تشخیص بدهد.

اما در این زمینه اتفاق نظر ندارند و افراد شکاک می گویند این سامانه ها در بهترین حالت ابزارهایی با ارزش اثبات نشده و در بدترین حالت کوشش هایی برای کاسبی از یک شیوع دنیای است.،ایرنا

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8851

به "استفاده از فناوری تشخیص سرطان برای مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از فناوری تشخیص سرطان برای مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید