سال جاری مجوز تاسیس 5 موزه در آذربایجان شرقی صادر شد

به گزارش بانیما، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از صدور مجوز تأسیس 5 موزه جدید در استان طی سال 98 اطلاع داد.

سال جاری مجوز تاسیس 5 موزه در آذربایجان شرقی صادر شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: در راستای سیاست های وزارت میراث فرهنگی در زمینه توسعه موزه های بخش خصوصی و همچنین ضرورت بهره گیری از ظرفیت های استان در عرصه موزه داری مجوز تأسیس پنج موزه جدید در سال 98 صادر شد.

وی با اشاره به اینکه طی شش ماهه نخست امسال مجوز موزه های چاپ و نشر و تعلیم و تربیت و کبریت ممتاز تبریز صادر شده بود، ادامه داد: در راستای بهره مندی از ظرفیت های موجود در تبریز، پس از موزه های مذکور، موزه های شعر و ادب آذربایجان، خیمه شب بازی تبریز و خانه موزه شیخ محمد خیابانی پیروز به کسب مجوز تأسیس از اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی - تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در ادامه در مورد موزه چاپ و نشر و تعلیم و تربیت مطرح کرد: این موزه توسط رشید کفیلی یکی از مجموعه داران خصوصی تبریز در محل بنای تاریخی دبیرستان فردوسی تبریز ایجاد خواهد شد که در این راستا با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان، عملیات استحکام بخشی و مرمت این بنای تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در حال اجرا است.

وی با اشاره به صندلی استان در عرصه صنعت و اقتصاد کشور، تأسیس موزه های صنعتی را یکی از مهم ترین اقدامات در راستای معرفی این ظرفیت دانست و گفت: در این راستا با کوشش ستودنی کارخانه کبریت سازی ممتاز به عنوان یکی از پیشگامان صنعت آذربایجان، موزه کبریت ممتاز تبریز در محل این کارخانه تشکیل شده است.

آبدار در ادامه به موزه شعر و ادب آذربایجان اشاره نمود و گفت: این موزه نیز توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در محل مجموعه مقبره الشعرای تبریز با هدف معرفی مشاهیر شعر و ادب آذربایجان ایجاد می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به سابقه تبریز در زمینه هنر های نمایشی و لزوم اختصاص موزه ای در مورد پیشینه این هنر، گفت: در این راستا خانه تاریخی صلحجو (کلکته چی) واقع در پیاده راه تربیت تبریز پس از تجهیز و تکمیل، به موزه خیمه شب بازی تبریز تبدیل خواهد شد.

آبدار در پایان در مورد خانه موزه شیخ محمد خیابانی نیز گفت: با توجه به راه اندازی فاز نخست این خانه موزه در محل محل زندگی این شخصیت مجاهد در سال 98، تکمیل آن در سال 1399، همزمان با یکصدمین سالگرد شهادت این روحانی مبارز برنامه ریزی شده است.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8081

به "سال جاری مجوز تاسیس 5 موزه در آذربایجان شرقی صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال جاری مجوز تاسیس 5 موزه در آذربایجان شرقی صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید