خبر مهم رییس سازمان بورس درباره دامنه نوسان بورس

به گزارش بانیما، خبرنگاران : رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تعریف دامنه نامتقارن یک تصمیم موقتی بود، گفت: سعی می کنیم به تدریج دامنه نوسان گسترده تر و در نهایت حذف شود.

خبر مهم رییس سازمان بورس درباره دامنه نوسان بورس

به گزارش ، محمدعلی دهقان دهنوی در گفت وگو با فارس، گفت: تعریف دامنه نامتقارن برای نوسان سهام یک تصمیم موقتی شورای عالی بورس بود که به مقتضای شرایط بازار گرفته شد، اما بعد از آن مصوب کرد که بازار کم کم به سمت باز کردن دامنه نوسان حرکت کند. عمده کشورها دامنه نوسان تعریف می کنند، اما این دامنه آنقدر وسیع و باز است که به ندرت سهام در بورس می توانند به مقدار آن دامنه نوسان پیدا کنند. در واقع می توان گفت دامنه نوسان عملاً وجود ندارد.

رئیس سازمان بورس گفت: طبق مصوبه شورای عالی بورس، بورس یک مسیری را پیش می برد که هر ماه نیم درصد به دامنه نوسان اضافه شود و در نهایت به مرحله ای برسیم که انگار دامنه نوسان وجود ندارد.

دهقان دهنوی گفت: دنبال پیدا کردن یک مدل هستیم که در مورد دامنه نوسان مناسب کشور ما باشد. در همه دنیا دامنه وجود دارد، ولی این دامنه نوسان آنقدر بزرگ است که نوسان روزانه سهام به ندرت به آن می رسد.

رئیس سازمان بورس همچنین در مورد اینکه گفته شده سهامداران خُرد در بازار در قالب یک صندوق مدیریت شوند، گفت: توصیه همیشگی ما به مردم است که کسانی که حرفه ای بازار نیستند و یا سرمایه اندکی دارند، به روش غیرمستقیم یعنی از طریق صندوق ها وارد بازار شوند.

وی گفت: سرمایه گذاری در بازار به دوطریق مستقیم و غیرمستقیم انجام می شود که در روش مستقیم یعنی اینکه خود فرد مدیریت سهام خود را درنظر بگیرد و ریسک هایش را بپذیرد و سود و زیانش هم با خودش است، اما یک روش دیگر وجود دارد که روش غیرمستقیم است، برای کسانی که آشنایی کامل به فرایند بازار ندارند و یا اینکه وقت کافی برای بررسی آن ندارند، از طریق صندوق ها وارد می شوند، زیرا در صندوق ها افراد حرفه ای به جای آنها خرید و فروش می کنند و از بازدهی این فعالیت ها سودی نصیب سرمایه گذاران خُرد در روش غیرمستقیم می کنند.

همچنین توصیه می کنیم مردم همه دارایی خود را وارد بورس نکنند. بخشی از پس مقدارای خود را بیاورند و بخشی هم در سایر قسمت ها سرمایه گذاری کنند. یک بخش هم در بانک سپرده گذاری کنند و سود ثابت و بدون ریسک دریافت کنند، اما پس مقدارایی که به بورس می آورند، در آینده نزدیک به آن نیاز نداشته باشند.

دهقان دهنوی در مورد صندوق ها گفت: در روش سرمایه گذاری مستقیم دو محور وجود دارد، یکی از طریق صندوق های سرمایه گذاری و دیگری از طریق سبدگردان ها است که صندوق ها هم سه نوع دارند، صندوق با درآمد ثابت، صندوق مختلط و صندوق سرمایه گذاری در سهام هستند و ویژگی سرمایه گذاری در این صندوق ها این است که هزینه معاملات کم می شود و بازدهی صندوق ها معمولاً تا حدی بیشتر و یا تضمین شده تر از سرمایه گذاری در سهام است.

وی ادامه داد: در روش سپردن پول به سبدگردان ها معمولاً آنها پول های به مقدار بزرگ را قبول می کنند و واحدهای سرمایه گذاری از آنها خریداری می شود و پول در اختیار سبدگردان ها داده می شود. در آنجا نیاز نیست که خود سرمایه گذار تحلیل بازار را بداند. یک مدیر حرفه ای بازار را تحلیل می کند و سرمایه گذاری انجام می شود، بنابراین سهام ارزشمند خرید و فروش می کند و برای سرمایه گذار سود می سازد و کارمزد آن هم نسبت به خرید مستقیم سهام کمتر است.

دهقان دهنوی تأکید کرد: مردم می توانند به روش غیرمستقیم در بازار سرمایه حضور پیدا کرده و سرمایه گذاری کنند و توصیه ما این است که از طریق صندوق های سرمایه گذاری سرمایه خود را که توجیهی برای سرمایه گذاری مستقیم ندارند، از طریق صندوق ها وارد شوند.

رئیس سازمان بورس گفت: در حال حاضر 280 صندوق سرمایه گذاری در بورس وجود دارد که اطلاعات آنها و مقدار بازدهی و ارکان صندوق در وب سایت فیپیران قرار داده شده است.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 16873

به "خبر مهم رییس سازمان بورس درباره دامنه نوسان بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر مهم رییس سازمان بورس درباره دامنه نوسان بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید