دو کارگروه هسته ای و برطرف تحریم ها وارد نگارش خواهند شد

به گزارش بانیما، معاون وزیر امور خارجه گفت که دو کارگروه هسته ای و برطرف تحریم ها در وین وارد نگارش خواهند شد.

دو کارگروه هسته ای و برطرف تحریم ها وارد نگارش خواهند شد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت ایرانی شرکت نماینده در نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت و گویی بعد ار نشست امروز (سه شنبه) کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: امروز سومین دور مذاکرات وین با جلسه کمیسیون مشترک آغاز شد، البته قبل از جلسه ملاقات های فشرده دوجانبه، سه جانبه و پنج جانبه داشتیم. دو بار ملاقات با آقای مورا هماهنگ نماینده اتحادیه اروپا داشتم و یک جلسه سه جانبه بسیار مفید هم با روسیه و چین داشتیم.

* روسیه و چین در مذاکرات مواضع بسیار خوبی دارند

وی گفت: هر بار این جلسه سه جانبه را برگزار می کنیم و این بار قبل از نشست کمیسیون این جلسه برگزار گردید. روسیه و چین در مذاکرات مواضع بسیار خوبی دارند و این بار هم یک بار هماهنگی با روسیه و چین صورت گرفت. یک جلسه چهارجانبه با سه کشور اروپایی داشتم. این ها نشانگر جدیت همه طرف هاست که این مذاکرات به یک سرانجامی برسد و این البته دلیل این نیست که چالش وجود ندارد.

* به کارگروه های هسته ای و برطرف تحریم ها وظیفه آغاز نگارش متن نهایی داده شده که باید وارد نگارش متن شوند

عراقچی با بیان این که چالش های سختی را سر راه داریم، گفت:، ولی جدیت همه هیأت ها معین است. در کمیسیون مشترک تصمیم گرفته شد که یک مقدار به کار سرعت داده گردد. کارگروه های هسته ای و برطرف تحریم ها از بعد از کمیسیون مشترک کار خودشان را آغاز می نمایند و به آن ها وظیفه آغاز نگارش متن نهایی داده شده که باید وارد نگارش متن شوند.

وی با بیان این که نگارش متن کار سختی است، گفت: رسیدن به یک متن مورد تفاهم شاید روز ها و هفته ها کار ببرد. ولی بنای ما تسریع در این است و این که بدون وقت کشی و کار فرسایشی این کار باید به سرعت و در عین حال با دقت فراوان جلو برود.

عراقچی مطرح نمود: تصمیم گرفته شد که یک کارگروه سومی هم تشکیل گردد که مربوط به تمهیدات اجرایی یا ترتیبات اجرایی بعدی می گردد که بحث راستی آزمایی، نحوه اجرای اقدامات دو طرف، زمان آغاز تعهدات در آن جا معین و همه در این کارگروه انجام می گردد. این کارگروه کار آن کارگروه را تلفیق و برنامه اجرایی آن را تنظیم می نماید.

* در مجموع در راستا درستی حرکت می کنیم

رئیس هیأت ایرانی شرکت نماینده در مذاکرات وین ادامه داد: در مجموع در راستا قرار داریم، با این حال هنوز نمی توان پیش بینی کرد که آیا می گردد به انتها راستا مذاکراتی رسید و چقدر خوشبین یا بدبین هستیم، ولی در مجموع در راستا درستی حرکت می کنیم.

* همه تحریم ها باید لغو گردد

عراقچی درباره بحث تحریم ها نیز اعلام کرد: ما در حوزه تحریم های بخشی و موضوعی که ابعاد مختلف اقتصاد ایران را در برمی گیرد شامل بخش های نفت، انرژی، بانکی، مالی، بیمه، کشتیرانی، بنادر تفاهمات خوبی به وجود آمده است که تقریبا همه بخش های مالی ایران که تحت تحریم قرار گرفته است از تحریم خارج گردد. در مورد نوع دوم تحریم ها که اشخاص حقیقی و حقوقی هستند، در این جا کار بیشتری ضروری است انجام گردد.

وی گفت: موضع ما کماکان موضع گذشته است که همه تحریم ها باید لغو گردد و ترتیب اجرای تعهدات کماکان موضع ما بر مبنای مواضع قطعی نظام قرار گرفته است که حتما آمریکا باید آغاز نماینده باشد و حتما باید اقداماتش را انجام دهد و بعد ایران راستی آزمایی می نماید و بعد از راستی آزمایی ایران است که ایران اقدامات خودش را انجام خواهد داد.

معاون وزیر خارجه اعلام کرد: امیدوارم با پیشرفت کار نگارش متن نهایی، طی یکی دو روز آینده در موقعیتی قرار بگیریم که برداشت بهتری نسبت به فرایند نهایی شدن امور داشته باشیم.

* هنوز چالش های سخت عظیم تری داریم که هنوز به راهکار هایی برای آن ها نرسیدیم

معاون وزیر خارجه گفت: هنوز چالش های سخت عظیم تری داریم که هنوز به راهکار هایی برای آن ها نرسیدیم. همه هیأت ها کوشش می نمایند که برای این چالش ها راهکار پیدا نمایند و ممکن است برسیم یا نرسیم، ولی چالش های عظیم وجود دارد و در کنارش جزییات بسیار سختی وجود دارد که ضروری است کلمه به کلمه و عبارت به عبارت بتوانیم درباره آن ها توافق کنیم.

وی اضافه نمود: در مجموع، فرایند در راستا درستی قرار گرفته است، هم چالش های سخت داریم و هم جزییات سخت در کنار آن.

معاون وزیر خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما تبادل نظر می کرد، درباره نشست بعدی کمیسیون افزود: کارگروه ها از امروز کار خودشان را آغاز خواهند کرد، هرگاه احتیاج باشد که ما در یک جمع عظیمتری فرایند کار این کارگروه ها را آنالیز کنیم و اگر ضروری است گره ای باز کنیم یا تسهیلاتی قائل شویم، جلسه کمیسیون مشترک را تشکیل خواهیم داد.

وی اضافه نمود: الان قرار معینی نداریم. الان قرار و تمرکز ما روی کارگروه های سه گانه است. دو کارگروه هسته ای و برطرف تحریم ها وارد نگارش خواهند شد و کارگروه سوم هنوز باید در مورد کلان بحث ها و چگونگی انجام بحث های مربوط به راستی آزمایی، باید هنوز بحث داشته باشند و بتوانیم در سطح کلان به راهکار دست یابیم.

* هم تعجیل نمی کنیم و شتاب زدگی نداریم و هم اجازه نمی دهیم بحث ها فرسایشی گردد

عراقچی همچنین درباره اظهارات سفیر روسیه درباره طولانی تر شدن مذاکرات این دوره، گفت: هر چه بیشتر وارد جزییات شویم و به خصوص جزییات مربوط به متن، بحث های یک مقدار طولانی تر و کش دارتر گردد و زمان بیشتری احتیاج است.

معاون وزیر خارجه توضیح داد: ما یک اصل داریم، هم تعجیل نمی کنیم و شتاب زدگی نداریم و هم اجازه نمی دهیم بحث ها فرسایشی گردد. با دقت جلو می رویم.

وی گفت: برخی وقت ها باید روی کلمات بحث گردد و برخی وقت ها سر مفاهیم مشکل داریم و باید در مورد مفاهیم چاره جویی کنیم.

رئیس هیأت ایرانی شرکت نماینده در مذاکرات وین یادآور شد: در مرحله ای هستیم که ممکن است بحث ها یک مقدار بیشتر طول بکشد. هنوز نمی توانم بگویم چه روزی این دوره از مذاکرات را انتها خواهیم داد. امیدواریم به نقطه معین تری برسیم و بعد مذاکرات تعطیل گردد و هیأت ها به پایتخت ها بازگردند و آنالیز ها انجام گردد.

دور اول نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر امروز (سه شنبه) با حضور هیأت های ایران و گروه 1+4 و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین برگزار گردید.

در این جلسه حاضران تصمیم به تسریع فرایند تبادل نظر ها گرفته و توافق شد فعالیت گروه های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم ها و هسته ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.

همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با عنوان گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی با هدف تبادل نظر در مورد ترتیبات عملی مورد احتیاج برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل گردد.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 15552

به "دو کارگروه هسته ای و برطرف تحریم ها وارد نگارش خواهند شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو کارگروه هسته ای و برطرف تحریم ها وارد نگارش خواهند شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید