رایزنی های لاوروف با مقامات بلندپایه منطقه در جریان سفر به امارات

به گزارش بانیما، وزیر امور خارجه روسیه در ابوظبی با نخست وزیر لبنان و وزیر خارجه مصر درباره مسائل مهم منطقه ای گفت وگو نموده و امروز (چهارشنبه) بعد از ملاقات با همتای ترکیه ای خود، راهی عربستان سعودی خواهد شد.

رایزنی های لاوروف با مقامات بلندپایه منطقه در جریان سفر به امارات

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه روسیه بیان کرد که سرگئی لاوروف رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور در جریان سفر خود به ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، شب گذشته (سه شنبه) با سعد حریری نخست وزیر لبنان نیز دیدار و مذاکره کرد.

در جریان این نشست، دو مقام بلندپایه روسیه و لبنان درباره فرایند کنونی اوضاع در سوریه، از جمله ضرورت متحد کردن کوشش های بین المللی برای حل و فصل مسائل در این کشور بر اساس قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل، از جمله مفاد آن در مورد بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان، بحث و گفتگو کردند.

طبق این اطلاعات، لاوروف و حریری همچنین بطور مفصل درباره اوضاع داخلی لبنان نیز گفت وگو کردند و تمرکز این مذاکرات به روی وظیفه فایق آمدن هر چه سریع تر بر بحران اجتماعی-اقتصادی و تشکیل کابینه وزرای مورد اعتماد اکثریت نیروهای سیاسی و قومی در این کشور قرار داشت.

در این دیدار، طرفین مسائل مربوط به تقویت روابط دوجانبه روسیه-لبنان و همچنین همکاری در زمینه مبارزه با اپیدمی ویروس کرونا را نیز مورد آنالیز قرار دادند.

یاری به عادی سازی اوضاع لیبی؛ موضوع مذاکرات وزرای خارجه روسیه و مصر

وزارت امور خارجه روسیه بیان کرد که سرگئی لاوروف روز سه شنبه همچنین مذاکره ای تلفنی با سامح شکری وزیر امور خارجه مصر داشت که در جریان آن، اوضاع در لیبی و هماهنگی کوشش های بین المللی به منظور یاری به عادی سازی اوضاع در این کشور آفریقایی مورد آنالیز نهاده شد.

دو طرف بر لزوم هماهنگی اقدامات کشورهای نقش آفرین بر فرایند اوضاع، تحت نظارت سازمان ملل به منظور یاری به شکل گیری ارگان های دولتی در لیبی تأکید نموده و ابراز امیدواری نمودند که رهبران موقت لیبی بتوانند بر اساس اصل استقلال و حاکمیت ارضی این کشور، هر چه زودتر ادارات دولتی و موسسات مالی-اقتصادی را ادغام نمایند.

وزرای خارجه روسیه و مصر همچنین تمایل دو کشور برای ادامه هماهنگی اقدامات برای تقویت صلح و ثبات در خاورمیانه و همچنین توسعه همکاری های دوجانبه را مورد تأیید قرار دادند. این رایزنی تلفنی به ابتکار عمل طرف مصری انجام شد.

علاوه بر این، لاوروف امروز (چهارشنبه) نیز قرار است در دوحه با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفت وگو کند.

دستور کار گسترده مذاکرات لاوروف با مقامات عربستان

وزیر امور خارجه روسیه که در حال دیدن از چند کشور منطقه خلیج فارس است، امروز در ادامه سفر خود از امارات متحده عربی به عربستان سعودی عزیمت خواهد نمود. ریاض، دومین نقطه توقف لاوروف در این سفر منطقه ای است.

طبق اطلاعات وزارت خارجه روسیه، برنامه دیدارهای سرگئی لاوروف در پایتخت عربستان، شامل دیدار با محمد بن سلمان آل سعود ولیعهد و همچنین دیدار و گفتگو با فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه این کشور خواهد بود.

دستور کار این مذاکرات بسیار گسترده و شامل آنالیز راه های توسعه همکاری های تجاری-اقتصادی و انرژی دو کشور، مسائل و مسائل امنیتی در منطقه و راه های یاری به حل و فصل مناقشات در خاورمیانه خواهد بود.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 14715

به "رایزنی های لاوروف با مقامات بلندپایه منطقه در جریان سفر به امارات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی های لاوروف با مقامات بلندپایه منطقه در جریان سفر به امارات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید