ساخت دریچه میترال قلب با بافت پریکارد در کرمانشاه

به گزارش بانیما، طراحی و ساخت دریچه میترال با بافت پریکارد خود بیمار برای اولین بار در بیمارستان امام علی (ع) کرمانشاه توسط پرفسور فریدون سبزی، فوق تخصص قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و با همکاری تیم جراحی اتاق عمل این مرکز انجام شد.

ساخت دریچه میترال قلب با بافت پریکارد در کرمانشاه

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، این فوق تخصص قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با همکاری این تیم پس از چند ماه کوشش مستمر پیروز شد با استفاده از مطالعات آناتومیکی یک مدل برای دریچه میترال با استفاده از بافت پریکارد آماده و طراحی نموده و برای یک بیمار با اندیکاسیون انجام شد که این مورد یعنی بازسازی کامل میترال با بافت پریکارد برای اولین بار است که در جهان انجام می گردد.

پریکارد یا آب شامه خارجی ترین لایه تشکیل دهنده قلب است. این لایه از بافت پیوندی رشته ای، رشته های پروتئینی و یک لایه بافت پوششی سنگفرشی ساده تشکیل شده است.

پرفسور سبزی دراین ارتباط گفت: تا به امروز به دلیل نبودن یک مدل آناتومیکی و قابل تکرار در سایر بیماران و نیز سختی طراحی و ساخت آن هیچ گاه از بافت پریکارد خود بیمار برای ساخت دریچه کامل میترال استفاده نشده است اما در این بیمارستان حتی مدل های آزمایشگاهی از آن ساخته و سپس مدل Template آن نیز تهیه شده و اولین ترمیم کامل دریچه میترال و آئورت با بافت پریکارد در جهان محقق شد.

به گفته پرفسور سبزی، دریچه های فلزی و بیولوژیک موجود در بازار در طولانی مدت دچار اختلال کارکرد از قبیل تشکیل لخته روی دریچه، تشکیل بافت گوشتی در زیر دریچه یا تخریب بافت دریچه بیولوژیک در اثر تهاجم سیستم ایمنی فرد می گردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ازآنجاکه بافت پریکارد خود بیمار در مقابل عوارضی مانند تخریب شدن توسط سیستم ایمنی یا عفونت مقاوم بوده و در طولانی مدت دچار فیبرز یا ضخیم شدن نمی گردد، همین مزیت ها موجب می گردد که کارکرد بسیار طولانی تری نسبت به سایر دریچه ها داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: سایر همکاران این طرح و روش را در سایر مراکز نیز عمومیت دهند زیرا نه تنها هزینه ای برای بیمار نخواهد داشت بلکه عوارض دریچه های فلزی و خوکی را نیز ندارد.

پرفسور سبزی اهل کرمانشاه، رکورددار جراحی پیروز قلب باز و پیشتاز استفاده از روش های نوین جراحی است، تا امروز به حدود 13 هزار ایرانی زندگی بخشیده است.

بیمارستان امام علی (ع) در سال 78 به عنوان اولین مرکز جراحی قلب و آنژیوگرافی در غرب کشور شروع به کار کرد و با ارتقای کمی و کیفی خدمات تشخیصی و درمانی در سال های اخیر به عنوان عظیم ترین مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی منطقه غرب کشور خدمات تخصصی و منحصربه فرد را درزمینهٔ قلب و عروق ارائه می دهد.

اکنون 2 هزار و 680 تخت بیمارستانی در قالب 18 بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، 2 بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و 2 بیمارستان تأمین اجتماعی در استان فعال است.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9548

به "ساخت دریچه میترال قلب با بافت پریکارد در کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دریچه میترال قلب با بافت پریکارد در کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید