شبکه های اجتماعی چگونه شما را تنهاتر و افسرده تر می کنند؟

به گزارش بانیما، امروز در فیس بوک مطالب دوستان خود را مطالعه کرده اید؟ عکس های حیوان خانگی خود را در اینستاگرام پست کرده اید؟ اعلان های شبکه های اجتماعی خود را چک کرده اید؟ یا شاید هم یک لینک توییتر شما را به اینجا آورده باشد.

شبکه های اجتماعی چگونه شما را تنهاتر و افسرده تر می کنند؟

مهم نیست که امروز با تلفن یا رایانه خود چه کارهایی انجام داده اید، هر چه که بوده به احتمال زیاد رسانه های اجتماعی هم در این امر دخیل بوده اند.

تحقیقات نشان می دهد که شبکه های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام می توانند تا حد زیادی بر سلامت روان شما تأثیر بگذارند. در حقیقت استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند به سلامت روانی شما آسیب برساند، به ویژه هنگامی که زیاد از آن ها استفاده می کنید.

علی رغم محبوبیت رسانه های اجتماعی نو و سرعتی که آن ها خود را در همه وجوه زندگی ما وارد کرده اند، اطلاعات چندانی در مورد چگونگی تأثیرگذاری این رسانه ها بر شخصیت، رفتار، روابط اجتماعی و سلامتی روان ما وجود ندارد.

در بسکمک از مواردی هم که اطلاعاتی در این خصوص استخراج شده، نتایج حاصله چندان دل چسب و رضایت بخش نیست. مطالعات استفاده از رسانه های اجتماعی را با بروز افسردگی، اضطراب، کیفیت پایین خواب، عزت نفس پایین، بی توجهی و بیش فعالی مرتبط دانسته است. با این حال، این مطالعات تقریباً به طور کامل از نوع مشاهده ای یا همبستگی هستند، به این معنی که تعیین نمی کنند که آیا یکی از این عوامل باعث ایجاد دیگری شده است یا خیر.

یک استدلال رایج در برابر این نظریه که رسانه های اجتماعی باعث بروز افسردگی و تنهایی بیشتر افراد می شود این است که شاید کسانی که افسردگی و تنهایی بیشتری دارند تمایل بیشتری به استفاده از رسانه های اجتماعی به نام راهی برای برقراری ارتباط با دیگران دارند. در ادامه این مقاله از خبرنگاران مگ نکات مهمی ارائه شده که جواب همه سوالات بالا را برای شما روشن تر می کند. با ما همراه باشید.

آیا شبکه های اجتماعی باعث افسردگی می شوند؟

مطالعات اخیر نشان می دهد که در واقع بین استفاده از رسانه های اجتماعی و تأثیرات منفی آن بر سلامت روان (در درجه اول افسردگی و تنهایی) یک رابطه عِلی وجود دارد. متن کامل این مطالعه در مجله روانشناسی اجتماعی و بالینی منتشر شده است.

جوردین یانگ، یکی از نویسندگان مقاله و استاد ارشد دانشگاه پنسیلوانیا گفت: آنچه در کل دریافتیم این است که اگر از رسانه های اجتماعی کمتر استفاده کنید، در واقع احساس افسردگی و تنهایی کمتری را تجربه می کنید، به این معنی که کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی باعث تغییرات کیفی شگرفی در سطح سلامت روان شما می شود.

پروفسور یانگ ادامه داد: قبل از این، تنها چیزی که می توانستیم بگوییم این بود که ارتباطی بین استفاده از رسانه های اجتماعی و سطح پایین سلامت روان وجود دارد.

محققان این پژوهش همچنین ابراز داشتند که این اولین باری است که تحقیقات علمی به شیوه پیوند عِلی در حوزه مطالعات رسانه های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است.

این مطالعه در واقع بر روی 143 دانشجو از دانشگاه پنسیلوانیا صورت گرفت. آن ها به طور تصادفی در یکی از دو گروه قرار گرفتند: گروهی که به طور معمول عادت های خود را در شبکه های اجتماعی دنبال می کردند و گروهی که دسترسی آن ها به رسانه های اجتماعی به مقدار قابل توجهی محدود شده بود.

به مدت سه هفته، استفاده گروه آزمایشی دوم از شبکه های اجتماعی را به 30 دقیقه در روز کاهش دادند، که شامل 3 بازه 10 دقیقه ای در سه پلتفرم مختلف بود (فیس بوک، اینستاگرام و اسنپ چت).

به منظور حفظ شرایط آزمایش، محققان داده های استفاده از تلفن همراه این افراد را بررسی کردند که نشان می داد از هر برنامه برای چه مدت زمانی در روز استفاده شده است. ضمناًً همه شرکت کنندگان در این پژوهش مجبور به استفاده از گوشی های آیفون بودند.

اما چرا اجازه داده شده که گروه آزمایشی از رسانه های اجتماعی استفاده کند؟

محققان این آزمایش می گویند: ما فکر نمی کردیم که پرهیز کامل از شبکه های اجتماعی نمایشی دقیق از چشم انداز جهانی باشد که امروز در آن زندگی می کنیم. رسانه های اجتماعی مختلف با ظرفیت های فراوانی اطراف ما را فرا گرفته اند.

نتایج واضح بود: گروهی که کمتر از شبکه های اجتماعی استفاده می کردند، نتایج مربوط به سلامت روانشان از گروه دیگر خیلی بهتری بود.

شاخص های مقدار گیری روانی برای شرکت کنندگان در ابتدای آزمایش در چندین زمینه مختلف تعریف شد: حمایت اجتماعی، ترس از دست دادن، تنهایی، اضطراب، افسردگی، عزت نفس، خودمختاری و پذیرش خود.

در خاتمه آزمایش، افرادی که در گروه آزمایشی بودند شاهد کاهش احساس تنهایی و علائم افسردگی خود بودند و بیشترین تغییرات هم مربوط به کسانی بود که در اول آزمایش مقدار افسردگی بیشتری را گزارش کرده بودند.

یانگ همچنین اضافه کرد: مهم نیست که در چه سطحی از افسردگی یا احساس تنهایی استفاده خود از شبکه های اجتماعی را محدود کنید، مهم این است که در هر حالتی علائم مربوط به احساس افسردگی و تنهایی شما ظرف مدت چند هفته کاهش پیدا می کند.

در عین حال، هر دو گروه شاهد کاهش سطح اضطراب و ترس از دست دادن بودند، که به نظر محققان به طور بالقوه ناشی از این مسأله است که کاربران صرفاً با شرکت در این پژوهش در مورد استفاده شان از شبکه های اجتماعی آگاه تر می شوند.

اما حتی با وجود پیوند علت و معلولی، هنوز یک سؤال بزرگ تر و بدون پاسخ به جای مانده است: چرا این اتفاق می افتد؟

واقعیت ساختگی ما

چگونه ممکن است سیستم های طراحی شده برای نزدیک کردن ما به دوستان و خانواده، برای سلامت روان ما مضر باشند؟ دقیقاً همانند الگوریتمی که تایم لاین توییتر شما را مدیریت می کند، جواب این سؤال هم پیچیده است.

برخی نظریه های کلی در این مورد ارائه شده است. به نام مثال دکتر اسکار یبارارا، استاد روانشناسی در دانشگاه میشیگان گفت: آنچه که هنگام ورود به شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد این است که شما به نوعی درگیر بسکمک از مقایسه های اجتماعی می شوید. مردم لزوماً از وقوع این امر آگاه نیستند، اما این مسأله اتفاق می افتد. شما وارد حساب کاربری خود می شوید، و با محتوایی با چیدمان بسیار منظم که اهداف خاصی را دارد برخورد می کنید.

دکتر یبارارا مقالاتی را در رابطه با فیس بوک و تأثیرش بر سلامت روان منتشر کرده است. او سعی کرده است که چرایی این رابطه را برای خودش تبیین کند.

او خاطر نشان می کند که حتی اگر افراد از ماهیت محتوای چیدمان شده و هدفمند بسکمک از شبکه های اجتماعی آگاه بودند، با این وجود باز از خود سؤال می کردند این محتوا چه تأثیری روی من دارد؟ یا اینکه نگاه کردن چند تا پست اینستاگرامی چگونه می خواهد بر زندگی من تأثیر بگذارد؟ با توجه به آنچه که این افراد ابراز می دارند من فکر می کنم آنچه که اتفاق می افتد این است که هرچه بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده کنید، قیاس های اجتماعی بیشتری به شما القا می شوند و این مسأله باعث کاهش بار عواطف و احساسات واقعی انسان می شود.

این مقایسه های اجتماعی به صورت مداوم و تا صدها بار در روز اتفاق می افتند، بسته به این که چند بار شبکه های اجتماعی خود را در روز بررسی می کنید.

اختلال فومو یا ترس از دست دادن، یکی دیگر از مسائل مربوط به سلامت روان است که به شدت با استفاده از رسانه های اجتماعی مرتبط است.

شبکه های اجتماعی و اختلال فومو یا ترسِ از دست دادن

ترس از دست دادن یا اختلال فومو، یکی دیگر از اختلالات حوزه سلامت روان است که به شدت با استفاده از رسانه های اجتماعی مرتبط است.

اگرچه این اصطلاح عبارتی نسبتاً نو که اغلب به نوجوانان متولد هزاره سوم نسبت داده می شود، اما روانشناسان معتقدند که این واژه از اهمیت اجتماعی زیادی برخوردار است.

دکتر امی سامرویل، استاد روانشناسی در دانشگاه میامی در اوهایو، متخصص مسائل مرتبط با پشیمانی و تجربه روان شناختی اگر …، آنگاه چه اتفاقی ممکن بود بیفتد؟ است.

او توضیح می دهد که اختلال فومو زیرشاخه ای از موضوعات بزرگ تری مثل شمول و جایگاه اجتماعی است. او می گوید هنگامی که نیازهای اساسی ما مانند غذا، سرپناه و آب برآورده شود، نیاز به تعامل و ارتباط اجتماعی معنا پیدا می کند.

تجربه اختلال فومو به طور تعیین شامل این احساس است که من شخصاً می توانستم آنجا باشم و نبودم. من فکر می کنم بخشی از دلایلی که این نشانه بروز پیدا می کند این است که شاید ما از افرادی که روابط اجتماعی مهمی با آن ها داریم، توجه و حس ارتباط کافی را دریافت نمی کنیم.

امروزه استفاده همه جانبه از رسانه های اجتماعی و فناوری، جهانی را ایجاد کرده است که در آن می توانیم به گوی بلورین خود خیره شویم تا ببینیم دوستان ما تقریباً در هر زمانی از روز چه کاری انجام را می دهند. و این لزوماً چیز خوبی نیست.

بنابراین، آیا همه ما باید کمتر از رسانه های اجتماعی استفاده کنیم؟

شاید. اما هم دکتر یبارا و دکتر سامرویل معتقدند که برای تجویز هر نوع دستورالعملی هنوز تحقیقات کافی صورت نگرفته است.

سامرویل همچنین ابراز داشت که: این تحقیق لزوماً به ما می گوید که همه ما باید مسدودکننده های مربوط به شبکه های اجتماعی را روی تلفن خود نصب کنیم. به نظر من، این کار می تواند مفید باشد، به ویژه برای افرادی که از قبل با احساسات منفی و احساس تعلق دست و پنجه نرم می کنند.

با این وجود، آنچه که واضح است این است که رسانه های اجتماعی از بین نمی فرایند. می توان انتظار داشت که این نوع فناوری احتمالاً فقط توسعه پیدا کند.

بازی هایی مانند (Pokémon Go) فضای اجتماعی مرتبط با بازی های ویدیویی را تغییر داد. برنامه هایی مانند (Strava) یک شبکه اجتماعی ایجاد کرده اند که کاربران می توانند اهداف ورزشی و برنامه های تناسب اندام خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و (LinkedIn) از یک سکوی کاریابی به یک شبکه اجتماعی کامل برای مسائل مرتبط با اشتغال تبدیل شده است.

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به اینکه این فناوری ها چقدر در دسترس هستند، آن ها فقط بخشی از چگونگی تعامل ما با دنیای پیرامون و ارتباطمان با دیگران را تغییر خواهند داد. قطعاً کارهای زیادی باید در این زمینه انجام شود.

نکته خاتمهی

استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند به سلامت روانی شما آسیب برساند، به ویژه هنگامی که زیاد از آن ها استفاده می کنید.

تعیین برخی محدودیت ها و پایبندی به آن ها می تواند در به حداقل رساندن این اثرات به شما کمک کند.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: healthline

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 17032

به "شبکه های اجتماعی چگونه شما را تنهاتر و افسرده تر می کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکه های اجتماعی چگونه شما را تنهاتر و افسرده تر می کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید