توضیح دگرگونی مبانی سلولی مولکولی با فعالیت های ورزشی

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران، کتاب تنظیم مولکولی و سلولی سازگاری با فعالیت ورزشی تألیف کلود بوچارد با ترجمه عباسعلی گائینی، جواد طلوعی آذر و محمد همتی نفر در گروه تربیت بدنی سی وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی گردید. این کتاب در سال 98 در 398 صفحه از سوی انتشارات سمت به چاپ رسیده است.

توضیح دگرگونی مبانی سلولی مولکولی با فعالیت های ورزشی

عباسعلی گائینی؛ استاد گروه فیزیولوژی ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران به عنوان مترجم و ویراستار علمی این کتاب در گفت وگو با ایبنا، بیان نمود: دانش علوم ورزشی در سه چهار دهه اخیر، دگرگونی اساسی داشته و مفاهیم از کل به جزء و از جزء به جزئی تر ورود نموده است. یکی از ویژگی های کتاب حاضر این است که به مبانی سلولی مولکولی که براساس فعالیت های ورزشی دچار دگرگونی می شوند، می پردازد.

وی با اشاره به همکاری حدود 60 نفر در تدوین کتاب تنظیم مولکولی و سلولی سازگاری با فعالیت ورزشی، اضافه کرد: دانشمند عظیم کلود بوچارد یکی از ژنتیک شناسان سرشناس دنیاست که کتاب را ویرایش نموده و به همین دلیل این کتاب به همه نیازهای اساسی دانشجویان برای آشنایی با جزئیات دگرگونی سلولی مولکولی با فعالیت ورزشی به خوبی ورود نموده و دیدگاه های جدیدی در این حوزه ارائه نموده است.

این استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: این کتاب از دیدگاه من، یکی از اثربخش ترین کتاب های موجود در حوزه علوم ورزشی است که امیدوارم دانشجویان و معلمان بتوانند به خوبی از آن بهره برداری نمایند.

گائینی با بیان اینکه این اثر در 21 فصل تدوین شده، ادامه داد: محتوای این کتاب را مانند یک دوک تلقی می کنم که فصل نخست ورودی آن بوده و دریچه بسیار روشنی را به روی ما می گشاید و آنگاه با بقیه بخش های کتاب که بخش حجیم دوک هستند، آشنا می شویم. اگر دریچه ورودی روشن نباشد، ورود به لایه حجیم سخت است. به نظرم بوچارد این دریچه را به زیبایی، معبری برای ورود به سایر فصل ها نموده است.

این نویسنده و مترجم، گفت: در انتها که فصل 21 است، از همه محتویات بخش حجیم دوک، یک جمع بندی عالی اجرا شده که در آن این نکته را گوشزد می نماید: فعالیت ورزشی به منزله قرصی جادویی برای همه بیماری های مزمن است. به واقع هم اینگونه است، به این معنا که اگر انسان ها به همان اندازه ای که برای تغذیه وقت و توجه می گذارند، برای فعالیت ورزشی هم وقت بگذارند، دچار بیماری های مزمن مثل دیابت نوع 2، چاقی، قلبی-عروقی و سایر بیماری های متابولیکی که رواج گسترده ای میان مردم دارد، نمی شوند. اگر هم گرفتار این بیماری ها شوند، فعالیت ورزشی به منزله یک قرص نجات بخش است که از پیامدهای منفی این بیماری ها مردم را نجات داده و امید به زندگی را مجدد در آن ها زنده می نماید.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 14622

به "توضیح دگرگونی مبانی سلولی مولکولی با فعالیت های ورزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیح دگرگونی مبانی سلولی مولکولی با فعالیت های ورزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید