فاکس نیوز: فشار آمریکا بر شورای امنیت برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران

به گزارش بانیما، رسانه آمریکایی گزارش داده دولت این کشور در راستای افزایش فشار بر شورای امنیت برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران نشستی غیرعلنی در این شورا برگزار نموده است.

فاکس نیوز: فشار آمریکا بر شورای امنیت برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، منابع خبری روز پنجشنبه گفته اند دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ فشارها بر شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران افزایش داده است.

وبگاه شبکه خبری فاکس نیوز نوشته آمریکا روز چهارشنبه اعضای شورای امنیت را به نشستی پشت درهای بسته برای بحث درباره قطعنامه 2231 شورای امنیت دعوت کرد. این قطعنامه در سال 2015 برای تأیید توافق هسته ای برجام صادر شد.

به نوشته این رسانه، هدف از برگزاری این نشست، بحث درباره اقدام ایران در روز 22 آوریل برای پرتاب یک ماهواره نظامی بوده است. نماینده دولت آمریکا در این نشست ایران را به نقض مستمر تحریم های تسلیحاتی متهم کرد.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه ای گفت: پرتاب [این ماهواره] مصداق دیگری از سرپیچی بی امان ایران از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این قطعنامه از ایران می خواهد از انجام فعالیت های مرتبط با موشک های بالیستیک که برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای ساخته شده اند خودداری کند.

تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران مهرماه امسال سرانجام می یابد و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا این روزها در اظهارنظرهای متعدد بر تمدید این تحریم ها تاکید می نماید.

او 30 فروردین ماه امسال در اظهاراتی خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد و چند روز بعد یعنی در ششم اردیبهشت ماه در بیانیه ای با تکرار اتهام زنی به ایران گفت: کشور پیشتاز دنیا در حمایت از تروریسم و ضد یهود نباید اجازه خرید و فروش سلاح های متعارف را داشته باشد.

بر اساس یکی از بندهای قطعنامه 2231 که از سال 2016 میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال 2020 (اواخر مهر ماه 1399) منقضی می گردد و پس از آن ایران امکان خرید جنگ افزار از دیگر کشورها را خواهد داشت.

ایالات متحده پیش نویس قطعنامه ای را برای رأی گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران آماده نموده است.

تصویب این قطعنامه نیازمند جلب نظر موافق 9 عضو شورای امنیت بدون وتوی چین، روسیه، آمریکا، انگلیس و فرانسه (اعضای دائم شورای امنیت) است.

بعضی از دیپلمات های غربی به رویترز گفته اند ایالات متحده کار سخت و حتی ناممکنی برای جلب موافقت روسیه و چین جهت موافقت با تمدید این تحریم ها خواهد داشت.

روسیه و چین، همین الان مخالفت خودشان را با این کوشش های آمریکا اعلام نموده اند.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9579

به "فاکس نیوز: فشار آمریکا بر شورای امنیت برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاکس نیوز: فشار آمریکا بر شورای امنیت برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید