نخستین آزمایش کامل تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت انجام شد

به گزارش بانیما، تیم های آزمایش تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope) توانستند یک گام دیگر را با موفقیت تکمیل نمایند تا از اجرای فرامین توسط این تلسکوپ در فضا اطمینان یابند.

نخستین آزمایش کامل تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت انجام شد

در این تست که با عنوان آزمایش زمینی قطعات شناخته می گردد، برای نخستین بار دستورات روشن کردن و آزمایش ابزارهای علمی جیمز وب، از مرکز عملیات مأموریت در مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی (Space Telescope Science Institute) به نسخه کامل شده آن فرستاده می گردد.

به دلیل آنکه برقراری ارتباط قابل اعتماد با تلسکوپ جیمز وب در فضا یک اولویت بحرانی مأموریت برای ناسا است، آزمایش هایی از این قبیل یاری می نماید تا از فعالیت همه مؤلفه های این تلسکوپ که در فضا توسط شبکه مخابراتی پیچیده ای به دریافت دستورها و فرستادن داده های علمی می پردازد، اطمینان حاصل گردد.

این آزمایش موفقیت کامل مراحل گوناگون ارتباط را اعم از برنامه ریزی علمی جیمز وب تا فرستادن داده های علمی به خوبی نشان داد.

آماندا آروای (Amanda Arvai) معاون عملیات STScI در مریلند گفت: این نخستین بار بود که آزمایش را با هر دو سیستم های پروازی و زمینی تلسکوپ جیمز وب انجام دادیم. پیش از این بخش هایی از این آزمایش را هنگام مونتاژ تلسکوپ انجام داده بودیم اما این نخستین بار بود که سراسر عملیات را روی نسخه کامل تلسکوپ آزمایش کردیم. این یک نقطه عطف عظیم برای پروژه است که نشان می دهد تلسکوپ جیمز وب همان طور که انتظار می رود کار می نماید.

در این آزمایش، دستور روشن کردن، جابه جایی و عملکرد هر یک از 4 ابزار علمی جیمز وب از مرکز کنترل مأموریت داده شد. این آزمایش به گونه ای پیش رفت که گویی تلسکوپ 1.5 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد. برای انجام این کار تیم عملیات پرواز، تلسکوپ را به شبکه فضای دوردست ناسا (NASA Deep Space Network) متصل کردند که آرایه ای بین المللی از آنتن های رادیویی غول پیکر است و ناسا از آن برای ارتباط با فضاپیماهای زیادی استفاده می نماید.

با وجود آنکه در این آزمایش جیمز وب هنوز در فضا قرار نداشت، دانشمندان از تجهیزات ویژه ای برای شبیه سازی ارتباط رادیویی واقعی بین آن و شبکه فضای دوردست ناسا استفاده کردند. سپس دستورات به وسیله این شبکه به تلسکوپ منتقل شد که هم اکنون در اتاق تمیز نورثروپ گرامن در ساحل ردوندو (Redondo Beach) کالیفرنیا قرار گرفته است.

آروای با اشاره به اینکه چرخه کامل مشاهدات با ابزارهای علمی برای نخستین بار آزمایش شد، اضافه نمود: این چرخه با ایجاد یک برنامه رصدی توسط سیستم زمینی شروع می گردد که از سوی تیم کنترل پرواز به تلسکوپ متصل شده است. سپس ابزارهای علمی جیمز وب رصد را طبق برنامه انجام داد و داده ها را به مرکز عملیات مأموریت فرستاد که در آنجا پردازش شده و در اختیار دانشمندان قرار می گیرد.

هنگامی که تلسکوپ در فضا قرار گرفته است، دستورات به وسیله STScI در بالتیمور به یکی از سه نقطه شبکه فضای دوردست ناسا (کالیفرنیا، اسپانیا یا استرالیا) ارسال و سپس به تلسکوپ که در فاصله حدود 1.5 میلیون کیلومتری زمین قرار گرفته است فرستاده می گردد.

علاوه بر این شبکه ماهواره ای ردیابی و بازپخش داده ها، شبکه فضا در نیومکزیکو، ایستگاه مالیندی آژانس فضایی اروپا در کنیا و مرکز عملیات فضایی اروپایی در آلمان یاری خواهند کرد تا ارتباط تلسکوپ فضایی جیمز وب به طور پیوسته در هر زمانی برقرار بماند.

برای تکمیل تست زمینی، تیمی متشکل از 100 نفر طی 4 روز متوالی همکاری داشتند. هرچند، با توجه به همه گیری کرونا، تنها 7 نفر از کارکنان در مرکز عملیات مأموریت حضور داشتند و بقیه از راه دور پیشرفت مأموریت را کنترل می کردند. پیش از این نیز همه گیری ویروس کرونا موجب تأخیر در برنامه پرتاب جیمز وب شده بود.

گام بعدی برای جیمز وب آزمایش سطح صوتی و لرزش های سینوسی آن است و با ایجاد شرایط مشابه، نشان خواهد داد که تلسکوپ توان تحمل شرایط سخت هنگام پرتاب را دارد یا خیر.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، عظیمترین رصدخانه علمی فضایی ناسا است که به حل رازهای منظومه شمسی ما یاری می نماید، به دنیاهای اطراف ستاره های دیگر می نگرد و به جست وجوی ساختارها و ریشه های کیهان می پردازد. جیمز وب یک پروژه بین المللی است که به سرپرستی ناسا و با همکاری آژانس فضایی اروپا (European Space Agency) و آژانس فضایی کانادا (Canadian Space Agency) اجرایی می گردد.

عکس کاور: تلسکوپ فضایی جیمز وب به صورت کامل

Credit: European Space Agency

منبع: SciTechDaily

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11583

به "نخستین آزمایش کامل تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین آزمایش کامل تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید