نمی توانم نفس بکشم؛ فریادی که جهانگیر شد

به گزارش بانیما، واقعه مرگ جورج فلوید چنان دلخراش بوده که سیاهان و سفید پوستان را به یک اندازه متأثر نموده است. چنین فرآیندی در ارتباط با هیچ رویداد دیگری طی سال های اخیر مشاهده نشده بود. این روزها آخرین جملات فلوید خطاب به جلادش، نمی توانم نفس بکشم جانبخش هزاران هزار انسان در جای جای گیتی است.

نمی توانم نفس بکشم؛ فریادی که جهانگیر شد

اگر فقط یک رخداد می توانست پیامدهای مخوف رواج کرونا در سطح جهان را به رویدادی درجه دوم تبدیل کند و خود در صدر اخبار بنشیند، همین حادثه بوده است. کشته شدن سیاهپوستان در برزخ بی عدالتی سفیدها رویداد تازه ای نیست و صدها و صدها سیاه دیگر هم به طرق مختلف قربانی مطامع سفیدها در امریکا و همچنین بعضی کشورهای اروپای غربی شده اند. اما بیشتر آنها پس از مدتی از یادها رفته اند، تفاوت ماجرای جورج فلوید با قبلی ها شوک بزرگ حاصل از عمل ددمنشانه افسر پلیس مورد بحث و قلب های دردمندی است که با دیدن فیلم این واقعه از شبکه های مجازی در نقاط مختلف جهان خون گریستند.

تاریخ هرگز به مظالم انجام شده در حق سیاهان چشم بر نبسته است اما این واقعه تازه سرآمد تمام اتفاقات مرتبط با این موضوع و در حکم مادر مظالم تبعیض نژادی است. درک تبعیض نژادی و لزوم دوری جستن از آن، چیزی نیست که پیچیده باشد اما واقعه اخیر و عبارت نمی توانم نفس بکشم و سپس بپاخیزی جنبش موسوم به زندگی سیاهان مهم است از درون خاکستر آن، جهان را در نوردیده و خون مردم را به جوش آورده و ذهن های خواب مانده را بشدت بیدار و حساس نموده است. واقعه مینیاپولیس و مرگ رقت بار فلوید به دست افسر ددمنش امریکایی نوعی آشکار از دفن ارزش های معنوی و پایانی بر کرامت انسانی است و این به هر آیین و نگره و مرامنامه اجتماعی در سطح جهان بسط می یابد و یک زبان مشترک است. از این پس واقعه مینیا پولیس و چهره سقوط نموده و دردمند جورج فلوید به فریاد رهایی خواه نسلی تبدیل می گردد که سال ها به دست سفید های زیاده خواه سرکوب شده و هرگز به حقوق خویش که حق حیات مهم ترین و بدوی ترین آنها است، دست نیافته است. از درون این واقعه دستور کار بسیاری از نهادهایی صادر می گردد که همواره کوشیده اند جلوی تبعیض نژادی وسیع و آشکار در امریکا را بگیرند و البته کمتر به توفیق مورد نظر رسیده اند. شکی نیست که عبارت بیرون آمده از دهان فلوید در لحظات قبل از مرگش تبدیل به مانیفست جدیدی خواهد شد که بسیاری از نهادهای مردمی و جنبش های آزادیخواه از این پس در دستور کار خود قرار خواهند داد و از ظالمان زمانه که زورمداران غربی سرآمدهای آن هستند، خواهند خواست به آنها اجازه تنفس با گوهر آزادی را بدهند. تبعیض نژادی و توهین بر اساس رنگ پوست انسان ها نه واقعه ای در درازای تاریخ بلکه خلق شده توسط بشر و درمسیر محو ارزش ها به قصد رسیدن به بیشترین منافع شخصی طی قرن های اخیر بوده است. افسر بی رحمی که جان از تن فلوید گرفت، عملاً و ناخواسته به میلیون ها انسانی جان بخشید که از عملکرد زورمداران جهان خسته شده اند و به دنبال روزنه و فرصتی برای بیرون ریختن خشم سرکوب شده سال های طولانی خویش بودند.

منبع: Guardian

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10175

به "نمی توانم نفس بکشم؛ فریادی که جهانگیر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمی توانم نفس بکشم؛ فریادی که جهانگیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید