نکاتی برای جلوگیری از بی حالی و سیری بعد از افطار

به گزارش وبلاگ آکادمی، یکی از مواردی که ممکن است افراد در ماه رمضان به دلیل پر بودن معده پس از خوردن وعده افطار با آن روبرو شوند، بی حالی و احساس سیری است. برای همین منظور، پزشکان توصیه هایی را برای جلوگیری از این امر داشته اند.

نکاتی برای جلوگیری از بی حالی و سیری بعد از افطار

منصور حبیب مشاور بهداشت در امارات در سخنانی بر ضرورت جویدن خوب غذا و دست کشیدن از خوردن به هنگام افطار در صورت پری معده تأکید دارد و گفت: در صورتی که روزه دار به هنگام افطار احساس سیری دارد، باید اندکی صبر نموده و به معده استراحت بدهد تا بتواند غذا را گوارش کند.

این مشاور بهداشت تاکید نمود: بهتر است وعده غذایی را دو مرحله کند؛ در ابتدا با خرما، آب یا سوپ آغاز نموده تا معده برای خوردن غذا آماده گردد و در مرحله دوم، غذای اصلی سرو گردد و باید مواظب بود تا غذا به آرامی خورده گردد.

او در ادامه بیان نمود که ضرورت دارد تا وعده های غذایی کوچک به جای یک وعده عظیم میل گردد. این کار می تواند در طول ساعات افطار صورت پذیرد و دستگاه گوارش به شکل مفیدتری عمل کند؛ همچنین خوردن میوه جات و سبزیجات تازه فرایند گوارش را تسهیل نموده بنابراین باید از غذا های آماده پرهیز گردد.

از سوی دیگر، بدریه الحرمی رئیس بهداشت عمومی امارات نیز بر لزوم نوشیدن آب تأکید کرد؛ چرا که به گفته او این مسأله به فرایند گوارش یاری می نماید؛ منتها باید در نظر داشت آب را به یکباره ننوشید؛ بلکه آن را به تدریج میل کنید.

او همچنین بر فایده فراوان آب لیمو و نعنا یا نوشیدن چای نعنا با اندکی لیمو در ماه رمضان تأکید کرد. به گفته این مشاور بهداشت، این مسأله در تقویت فرایند گوارش و آرام کردن معده و درمان اختلال های آن یاری می نماید.

او همچنین بر ضرورت کاهش میزان قند ها در وعده افطار تأکید کرد؛ چرا که شیرینی جات دارای مواد قندی فراوان به بی حالی و خواب آلودکی منجر می گردد. به جای آن می توان از میوه جات یا شیرین جات با قند پایین یا از عسل بجای شکر در هنگام درست کردن شیرینی جات خانگی بهره برد همچنین باید از مصرف مستقیم کافئین پس از افطار مانند نوشیدن چای یا قهره پرهیز کرد و پس از مصرف یک وعده غذایی چرب، ورزش کوچکی مانند پیاده روی انجام داد.

این مشاور بهداشت همچنین به ضرورت خواب کافی در طول شب اشاره نمود؛ هنگامی که بدن بر اثر خوردن وعده سنگین در افطار، بخواهد خواب کمتری را تجربه کند، با مشکلاتی روبرو شده و این مسأله سبب بی حالی می گردد.

او همچنین بر لزوم مصرف غذا های حادی پروبیوتیک اشاره و گفت: این مسأله به حفظ تعادل طبیعی در میکروارگانیسم های روده یاری می نماید و فرایند هضم غذا را بهبود می بخشد.

منبع: همگردی

به "نکاتی برای جلوگیری از بی حالی و سیری بعد از افطار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای جلوگیری از بی حالی و سیری بعد از افطار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید